Radojewo, czyli ruiny sztuczne i prawdziwe

sztuczna ruina na Kokoryczowym Wzgórzu w Radojewie

Trasa: Radojewo, przystanek autobusowy> (bez znaków) Kokoryczowe Wzgórze> Owińska, kładka pieszo-rowerowa> (czarnym szlakiem) Dąb Bartek> kościół św. Mikołaja> (niebieskim, potem czerwonym szlakiem) Kamińsko> Okoniec, Jezioro Miejskie> Kamińsko> (bez znaków) Potasze, leśniczówka> Owińska, stacja kolejowa

Długość trasy: 24 km

Czas przejścia (nie licząc plażowania nad Jeziorem Miejskim): 5 h 30 min.

Trasa przez: Okoniec | mapa-turystyczna.pl

- Chodź, obiecałem ci lody!- mówi mężczyzna stojący przed nami przy okienku food trucka. Nie wiemy do kogo mówi, dopóki nie przenosimy wzroku niżej. Zza zakrętu wyłania się zziajana miniaturowa jamniczka szorstkowłosa, dla której krótkich łapek zaplanowana marszruta okazała się wyraźnie zbyt wymagająca.

Nasze owocowe smakują nam równie mocno jak suczce śmietankowe. Jesteśmy w Owińskach, obok otwartej w zeszłym roku atrakcji- kładki pieszo-rowerowej przez Wartę zakończonej ekspresyjną wieżą widokową. Korzystając z długiego weekendu oraz dobrej pogody, postanowiliśmy wybrać się nad nasze ulubione Jezioro Miejskie w Okońcu, ale żeby nie było za łatwo, wystartowaliśmy w Radojewie. Nowa kładka pozwoliła nam natomiast przedostać się stamtąd do Owińsk.

kładka pieszo-rowerowa w Owińskach

widoki z wieży kończącej kładkę

widok z wieży w stronę klasztoru w Owińskach

Do Radojewa dojechaliśmy podmiejskim autobusem, wiozącym nas przez jakiś raj botaniczny: lektor zapowiadający przystanki wyczytywał kolejno Widłakową, Rumiankową, Dziurawcową, Łopianową, Rdestową i Arnikową. Kiedy wysiedliśmy na ulicy Piołunowej, pierwsze co rzuciło nam się w oczy to odnowiona, świecąca bielą fasada znajdującego się na osi widokowej budynku z ryzalitem. Pałac- pomyśleliśmy, przed wyjazdem czytaliśmy bowiem co nieco o rodzinie von Treskow, która kupiła Radojewo pod koniec XVIII w., po odebraniu wsi przez rząd pruski cysterkom z Owińsk. I rzeczywiście, zobaczyliśmy pałac, ale ten określony w karcie ewidencyjnej zespołu folwarcznego jako ,,pałac II", powstały dopiero w latach 90. XIX w. Pałac pierwszy, zbudowany w latach 20. XIX w., kryje się na zakończeniu ulicy Podbiałowej, przy wejściu do lasu. Przeszliśmy obok niego, ale w ruinie z zamurowanymi oknami nie rozpoznaliśmy ręki Karla Friedricha Schinkla.

Wraz z pierwszym pałacem zrealizowano (prawdopodobnie wg projektu Piotra Lenné), romantyczny park krajobrazowy, dziś zlewający się w jedność z łęgami nad Wartą. Wciąż można w nim odnaleźć jednak ślady dawnego założenia: cmentarz rodziny von Treskow oraz wzniesioną na Kokoryczowym Wzgórzu sztuczną ruinę. Szkoda tylko, że tę drugą ,,zdobi" wymalowane sprayem trzyliterowe słowo zaczynające się na literę ,,H"...

cmentarz rodziny von Treskow w Radojewie

sztuczne ruiny na Kokoryczowym Wzgórzu

Przez Kokoryczowe Wzgórze, a potem Nadwarciańskim Szlakiem Rowerowym dotarliśmy do kładki, stworzonej w miejscu historycznej przeprawy promowej. Wdrapaliśmy się na wieżę widokową, na ostatnim trójkątnym poziomie odczuwając lekkie bujanie. No i jesteśmy w Owińskach. Teraz pójdziemy znaną nam trasą obok dębu o imieniu Bartek i obok odnowionego kościoła św. Mikołaja. Nad Strugą Owińską znów znajdziemy pióro sójki, natomiast nad Jeziorem Miejskim zaobserwujemy krokodyle, flamingi i jednorożce... oczywiście dmuchane. Wracając zaś przez Potasze do Owińsk przekroczymy 17. południk...